Поезія, що не боїться темряви: Тетяна Власова про творчість під час війни

Пошук
UA EN

Поезія, що не боїться темряви: Тетяна Власова про творчість під час війни

Культура
07.04
11:16

Поділись новиною:

Її вірші про янголів, що діляться цигарками; пташку, яка танцює посеред спаленого села; 24 лютого, що сталося вчора. Вони стали рідними українцям. Поетка Тетяна Власова пише вірші з часів Майдану, а з початком повномасштабного вторгнення її аудиторія зросла в рази. Наша розмова вилилась за межі літератури та перетекла у суспільно-важливі теми: мову, пропаганду та культуру під час бойових дій. 

Коли у вашому житті з’явилася поезія? Вона завжди була частиною вашого життя, чи настав якийсь переломний момент?

Насправді я ніколи не планувала пов’язувати своє життя з літературою. Довгий час націлювала на музику — у мене був гурт, і думала, що якщо одного дня зберу Палац спорту, то це буде саме з ним.

Але під час Революції Гідності я спонтанно написала вірш — він якось видався в голові. Я зранку опублікувала його на своїй сторінці [у соцмережі], яка тоді не мала великих охоплень, і поїхала на телеканал, де працювала. Про вірш я забула, а ввечері відкриваю сторінку — і бачу нереальну кількість репостів, коментарів, повідомлень. Словом, цей вірш людям дуже відгукнувся. Він був дуже наївним і примітивним, але дуже щирим. Після того я написала ще декілька віршів. Це був мій спосіб висловити те, що я тоді переживала, і знайшла такий спосіб комунікації. Я зрозуміла, що мені це вдається і подобається — я можу так комунікувати з людьми.

Але навіть тоді я не думала називати себе поеткою, адже це здавалося дуже відповідальним. Коли у 2021 році виникла думка видати мою книжку, я взяла всі ці вірші й оформила їх у збірку. І ось коли я вже взяла тримала книгу в руках, я подумала: «Ну, мабуть, це вже щось дуже справжнє, і можна називати себе поеткою». З того часу я серйозно цим займаюся. Почалися великі виступи, а зараз готується друга збірка.

Фото: Юрій Верес

Під час вашого виступу я бачила у ваших очах сльози і рефлексію на власні вірші. Я бачила реакцію Ахтема Сеітаблаєва, бачила тишу в залі. Чи має право людина, яка не бачила і не відчувала війни, писати про неї?

Це дуже дискусійне питання. Безперечно, ніхто не напише про війну так, як це пишуть поети-військові, тому що вони бачили її зсередини. Так писав Максим Кривцов, так пише зараз Валерій Пузік, Василь Мулік, Дмитро Лазуткін, Ярина Чорногуз. Ця саме мілітарна поезія, мені здається, найточніше передає війну у віршах. Але знову ж таки, війна має різний досвід. Поетичних голосів війни, якщо це так можна окреслити, — їх багато, і вони різні.

Зараз дуже людей почали висловлюватися саме у віршах, які стають близькими багатьом читачам. Тому, можливо, можна і закрити очі на літературні цінності цих віршів. Якщо людям це відгукується, якщо їм стає від легше, це «тримає менталку» на місці — це треба використовувати. Хай ці вірші не житимуть далі у віках. Але якщо вони зараз людям допомагають, то хай будуть.

У мене є дуже важкий вірш, я його рідко читаю. У ньому йдеться про те, як матір упізнає тіло свого сина. На жаль, я знаю багато таких історій. І в якийсь момент я відчула потребу написати саме такий вірш. Якось я читала його на зустрічі благодійного фонду, де в залі 80% глядачів були жінками, які втратили дітей, синів і чоловіків. Я тільки потім дізналась про це. Потім одна жінка підійшла до мене і подякувала за те, що тільки змога змогла виплакатись. Тому межа дуже тонка, і важливо її втримувати.

Чи не є це певною мірою паразитуванням на війні?

Так це завжди існувало насправді. Якщо говорити навіть про музику. Є щирі пісні про війну, а є пісня Потапа, прости Господи, «Волонтер».

Наш народ усе ж розумний і відрізняє щирість від кон’юнктурщини. Я принаймні в це вірю. І так само, мені здається, є в поезії.

Я б не назвала це спекулюванням. На мою думку, щоб спекулювати зараз темою війни, треба бути зовсім бездушною людиною. Так насправді відчується і швидко забувається. Я не можу зараз згадати нікого, хто б так відверто спекулював у поезії чи літературі на темі війни, і на цьому втримався. Можливо, я надто оптимістично на це дивлюся, але, мені здається, ця історія не може зараз працювати.

Інша справа це народна творчість. Коли людям хочеться висловити свої почуття, і якщо це не нав’язливо, то нехай воно буде — поживе у соцмережах і забудеться. А справжнє — воно залишається.

Мені здається, що напевно повномасштабне вторгнення зіграло дуже велику роль у критичному мисленні людей, але в хорошому сенсі. Війна дуже багато чого нас навчила, у тому числі відрізняти хороше від поганого у плані творчості. Якщо ми раніше, скажімо так, просто «хавали», а зараз ми розуміємо, що низькосортне.

Тут важливим моментом є те, що ми «хавали» російське. Під цим російським пластом, який нам подавали, ми не завжди бачили нашого. Російська іржа настільки все покривала, що ми не могли розгледіти за цим нічого свого. І тут якось так з’ясувалось, що є багато класних українських фільмів, рідної музики. Ми почали відкривати усе для себе: зняли фільми про Назарія Яремчука, Володимира Івасюка — це люди, про яких, можливо, ніколи і не чули, таке теж буває.

Багато батьків вмикають своїм дітям російські мультфільми. Підлітки дивляться російський тік-ток і серіали. На вашу думку, яким чином ми маємо боротися з цим?

Для себе я визначила, що розмовляю українською мовою, роблю українські проєкти, пишу українську літературу поезію і залучаю до цього дедалі більше людей. Якщо я сідаю в таксі і до мене починають говорити російською мовою, то я продовжую українською — 99% потім переходять на українську. Я не розумію російської мови, коли до мене говорять, наприклад, у сфері послуг.

Це мій спротив. І якщо таких людей буде багато, ми зможемо створити незламну стіну, яка не буде прогинатися.

Щодо батьків, то якщо у мене трапляється нагода поговорити з ними напряму, то я їм просто кажу: «Це безперспективно. Ви позбавляєте своїх дітей перспективи». Тому що не буде тут більше російської мови. Буде всюди українська. У моєму ідеальному світі російська мова більше не знадобиться, хай краще вчать англійську.

А якщо у транспорті, на вулиці, роботі хтось говорить російською і це тригерить людину, яка втратила когось на війні? Наскільки етично робити зауваження?

В ідеальному світі людина не має пояснювати чому її тригерить російська мова. Але ми живемо, на жаль, у світі, який далекий від ідеального, і тому доводиться, мабуть, ситуативно розв’язувати ці питання.

Як ви вважаєте: чи потрібно зараз створювати музику, поезію, фільми про війну? Чи це не травматично для наступних поколінь?

Ми всі травмовані, на жаль, і діти теж. Я для себе окреслила три рівні, чому зараз важлива культура, чому треба продовжувати творити.

Перше — це емоційне. Творчість потрібна усім, адже це перше, до чого ми звертаємось, коли треба заспокоїти голову. Ми дивимось фільми, слухаємо музику, щось читаємо. Коли я бачу, як люди на концертах чи виступах плачуть, я завжди кажу, що це сльози очищення, а не розпачу, зневіри і відчаю.

Другий момент — благодійний. Зараз творчістю можна збирати кошти, і це роблять багато авторів. Усі мої виступи є благодійними. Так чи інакше мої проєкти зосереджені на тому, аби збирати кошти для Збройних сил України.

Ну і, власне, третій рівень, якщо говорити в глобальному контексті, то все, що зараз твориться, воно залишиться як пояснення цієї війни, тим хто житиме у нашій країні далі. Я впевнена, що українська культура цього часу посідатиме свою нішу в європейських культурах точно.

Чи помітили ви, що за останні три роки з’явився більший попит на українську культуру і літературу?

Я колись сказала страшну річ, але повторю її ще раз: якщо вже є хоч щось хороше у війні — то це те, що ми нарешті відкрили себе. Свою історію. Свою мову. Свою літературу.

Як створювався ваш дует з Ахтемом Сеітаблаєвим?

Я побачила в YouTube, як Ахтем читає Лесю Українку. Коли я почула його «Годі» наприкінці, я подумала: «Я хочу, щоб цей чоловік читав і мої вірші». І запросила його на свій перший сольний виступ у Києві. На сцену виходили мої друзі-акторки Римма Зюбіна, Наталія Васько. І Ахтемові я теж сказала, що запрошу його на сцену як гостя. Він: «Я ж не буду читати вірші?». Я йому кажу: «Та ні, звичайно». А потім він вийшов, розчулився, звернувся до мене й каже: «Якщо ти колись дозволиш мені читати твої вірші…». Я така: «Угу». Він зновву: «Дозволиш?». І я просто дала йому аркуші. Він прочитав перший вірш. Не готуючись. Але бездоганно. І прямо на сцені я зрозуміла, що ця людина має бути зі мною в поезії.

Потому я прийшла у «Кримський дім» і сказала: «У мене є ідея». А він: «Я згоден». Я хотіла зробити півторагодинний спектакль на мої вірші для двох. Так і народився цей проєкт. Я його назвала «Багато війни. Багато любові». Його прем’єра відбулася у Києві у Будинку актора, і в нас була одна репетиція, бо ніяк не можливості узгодити графіки. Репетицію ми проводили у період блекаутів, у темноті, без світла, тільки ліхтарики, вірші і ми двоє.

Наступного дня у нас вже була прем’єра. За 10 хвилин до початку у Будинку актора погасло світло. Ми не були до цього готові, адже нас переконували, що цього не станеться. Ми познаходили ліхтарі і так і виступали. За 10 хвилин до початку я сиділа в гримерці, попиваючи вино від стресу, і побачила на тегах людей в інстаграмі повний темний зал глядачів. 2022 рік, зима, воююча країна, центр столиці, а 250 людей сидять і чекають вірші у повній темряві.

На завершення хотілося б почути від вас кілька слів про вашу нову збірку. Розкажіть, про що вона буде.

Збірка має назву «Вільність». Я довго шукала це слово. Воно насправді має багато значень. Це і безпосередність, що мені, в принципі, властиво, і відчуття гаремної з собою, і свободу.

Цю збірку я вже писала свідомою. Якщо у першу я зібрала все, що було написано, то це уже концептуально оформлено. Ілюстрації зробила моя прекрасна подруга художниця Анастасія Усенко. Вони бездоганні. Я буквально декілька днів тому подивилася верстку і розплакалася. Звісно, там є пташка, тому що це мій флагманський вірш — «Танцюй, моя пташко». Післямову до цієї збірки, до речі, написав Сергій Жадан.

Слідкуйте за нами у Telegram

Читайте також:

Новорічну ялинку в Чернівцях відкриють у День Святого Миколая
О 18:00 6 грудня на Соборній площі Чернівців відкриють новорічну ялинку. Про це під час своєї пресконференції повідомив міський голова Роман Клічук, пише С4. За словами мера, на площі також...
Дерева, кущі та квіти: як озеленили Чернівці у 2025 році
Цьогоріч у Чернівцях висадили низку дерев, кущів, а також однорічних і багаторічних квітів. Про це стало відомо зі щорічного звіту Тресту зеленого господарства, пише С4. Так, у місті з’явил...
Зараз грає:

Замовлення реклами

просто заповніть всі поля нижче і ми зв’яжемось з вами

Заявку успішно надіслано