Фінансова автономія для закладів освіти: які переваги та недоліки?

Пошук
UA EN

Фінансова автономія для закладів освіти: які переваги та недоліки?

Поділись новиною:

Фінансова автономія — це програма яка успішно реалізується в закладах освіти по всій Україні  і має неабиякий успіх. В Чернівцях з минулого року її було запроваджено в тестовому режимі в частині закладів, що допомогло на живому прикладі розібратися в перевагах порогами. Втім, зараз свого переходу чекають решта навчальних закладів, які вже готові до таких змін, та рішення про перехід повинні затвердити депутати Чернівецької міської ради.

Заклади освіти мають право на фінансову, академічну, організаційну та кадрову  автономію. Це надає можливість керівнику ефективніше управляти процесами, бути самому господарем у своїй школі та розуміти реальний стан речей у закладі.

«Сьогодні ми очікуємо на ухвалення рішення Чернівецької міської ради на надання права бути фінансово автономними закладам освіти Чернівецької громади у третьому етапі. Оскільки два такі рішення вже проголосовані. Станом на сьогодні у нас є повністю автономними: 10 закладів дошкільної освіти та 35 закладів загальної середньої освіти», – розповіла  Ірина Ткачук — начальниця управління освіти Чернівецької міської ради.

Заклади освіти з фінансовою автономією мають свою власну бухгалтерію, яка дозволяє відстежувати всі отримані кошти – на що, коли та в якій кількості вони були витрачені. А ще – економити та планувати власний шкільний бюджет. Водночас автономія розширює можливості не лише для керівника закладу освіти, а й для батьків, учнів та вчителів.

«Увесь розвинений у демократичному та економічному плані світ уже давно передав фінансову автономію максимально близько до отримувачів послуг. А оскільки право на фінансову автономію передбачено законодавством України, тому  ухвалення такого рішення місцевою радою є швидше технічним, бо воно не лише декларовано, а й закріплено законодавством», – додає очільниця управління освіти.

Програму вже успішно реалізовано в більшості школах та садочках. Тож фінансова автономія допомогла керівництву цих закладів відмовитися від списків, які раніше отримували батьки перед початком року для закупівлі засобів гігієни та побутової хімії.

«Я маю з чим порівняти, як працювати при централізованій бухгалтерії і як працювати автономно. Якщо говорити про закупівлі наприклад у 2020 році  – нам придбали централізовано протипожежні щити вартістю 5,5 тисяч гривень, а ще — металеві столи для кухні вартістю 7 800 гривень. В той час я зрозуміла, що мені вони не потрібні. Куди їх поставити? Тепер, коли ми на фінансовій автономії, я чітко знаю, що саме потрібно для закладу і ми закуповуємо це. Маємо в запасі кошти й можемо в межах інших видатків розподіляти їх за потреби. Я вже 9 місяців не звертаюся до батьків з прохання купити серветки чи побутову хімію», – поділилася своїм досвідом Тетяна Пецей, директорка ЗДО №8 «ДивоСад». Цей садочок вже дев’ять місяців перебуває на фінансовій автономії

Освітяни зазначають – з фінансовою автономією школи та садочки можуть незалежно від управління освіти проводити тендери і в подальшому економити певні кошти для непередбачуваних ситуацій та дрібниць, закуповуючи якісні товари, але й за справедливою ціною.

Директорка ЗОШ №3 Галина Фурдига, в свою чергу, розповіла, що фінансова  автономія допомогла її закладу, навіть в умовах воєнного стану, відремонтувати 5 приміщень у школі до того ж школа облаштувала укриття для учнів.

«16 тисяч гривень закладених у кошторис ми витратили на матеріали, а роботи виконували власними силами. Це четвертий зал їдальні, кабінет мистецтв, який ми зараз робимо, кабінет інформатики та фойє школи. Ми купили тільки матеріали, а роботи виконує наш працівник, йому допомагають батьки та працівники-чоловіки», – каже  Галина Фурдига. Зекономлені кошті навчальний заклад вже може використати на інші потреби, які він визначає самостійно.

Свого переходу на фінансову автономію очікують низка закладів освіти. Якщо раніше таке рішення їм давалося складно, через те що керівники не зовсім розуміли, як це працює, то зараз, з появою успішних прикладів реалізації програми — до змін готові вже всі.

«Фінансова автономія  дасть  можливість швидко реагувати на проблеми, які виникають. У моєму випадку дасть можливість менше звертатися за грошовою допомогою до батьків. Це складно, не люблю просити, тому для мене це дуже важливий аргумент», – каже директор ліцею № 8 Віктор Шиманський.

Стати повністю фінанси автономними хоче й ДНЗ № 8, директорка якого стверджує: «Хочеться відчути себе не тільки директором установи, а й менеджером освітніх послуг. Крім того, у кожному навчальному закладі є розроблена стратегія розвитку на 5 років. І саме в ній ми показуємо проблеми й шляхи їх реалізації в наших закладах. Фінансова автономія дасть таку можливість. Ми будемо вирішувати ті проблеми, які є негайним».

Слідкуйте за нами в Instagram

З переданням фінансової автономії закладам освіти в штат вводиться посада головного бухгалтера,  а також уповноваженого з публічних закупівель, що допоможе керівництву прозоро та ефективно керувати фінансами закладів.

Як бачимо реалізація фінансової автономії в закладах освіти принесе лише позитивні зміни, а з мінусів освітяни зазначили лише потребу в штаті фінансистів та юристів.

Журналіст: Роман Олійник

Читайте також:

Спека до середини тижня, а далі — похолодання: якою буде погода на Буковині наступного тижня
У Чернівецькій області початок тижня буде спекотним. Щоправда, до п’ятниці на Буковині похолодає. Про це пише С4 з посиланням на Український гідрометеорологічний центр. За інформацією синоп...
Росіяни влучили безпілотником у будівлю районного ТЦК у Кременчуці на Полтавщині
Уранці 6 липня російська армія завдала удару БпЛА по Кременчуку Полтавської області, внаслідок чого сталося влучання у приміщення одного з військкоматів міста. Про це повідомили у Сухопутних війсь...
Війна
06.07
11:00
Зараз грає:

Замовлення реклами

просто заповніть всі поля нижче і ми зв’яжемось з вами

Заявку успішно надіслано